Loonkostensubsidie voor werkgevers

Wat is loonkostensubsidie?

Wanneer u als werkgever een medewerker met een arbeidsbeperking in dienst neemt, kunt u mogelijk aanspraak maken op loonkostensubsidie (LKS). Als werkgever betaalt u dan alleen voor iemands 'loonwaarde'.

De loonwaarde is de daadwerkelijke arbeidsproductiviteit (uitgedrukt in een percentage) van het werk dat een medewerker kan verrichten. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en het minimumloon. U betaalt het volledige loon aan de medewerker en u ontvangt subsidie voor de verminderde arbeidsproductiviteit.

Mocht het cao-loon hoger zijn dan het minimumloon, dan zijn de meerkosten voor rekening van de werkgever. Loonkostensubsidie kan nooit meer zijn dan 70% van het wettelijk minimumloon.

Loonkostensubsidie aanvragen

Wilt u als werkgever loonkostensubsidie aanvragen voor een medewerker? Vul dan het aanvraagformulier Loonkostensubsidie (pdf, 252 KB) in. Het is belangrijk dat u het formulier volledig invult en ondertekent. U kunt het formulier op een veilige manier via het contactformulier aan Halte Werk sturen. U kunt in dit geval kiezen voor het onderwerp 'subsidie'.

Hebt u vragen of wilt u meer informatie?

Uw contactpersonen bij Halte Werk zijn Maureen Kornmann en Ying Hung Lee. Stuur ons een bericht via het contactformulier. U kunt in dit geval kiezen voor het onderwerp 'subsidie'.