Nepberichten over de energietoeslag (phishing)

Cybercriminelen hebben een nieuwe truc om aan geld op uw bankrekeningen te komen. Zij versturen nepberichten. Deze nepberichten worden op twee manieren verstuurd: als sms of als email. Dit heet phishing (internetfraude).

Wat gebeurt er?

In de berichten staat dat u recht hebt op een tegemoetkoming voor de hoge energierekening. U wordt gevraagd naar een nepwebsite van MijnOverheid te gaan om de energietoeslag aan te vragen. Deze nepwebsite lijkt echt.

Met de knop 'aanvraag toeslag' wordt u gevraagd uw privégegevens in te voeren. Het gaat om uw complete naam, telefoonnummer, adres, geboortedatum, postcode en rekeningnummer.

Criminelen bellen u op

Met deze privéinformatie bellen de criminelen u op. En zeggen (van de fraudeafdeling) van uw bank te zijn. Zij waarschuwen u voor internetfraude met de energietoeslag. Deze criminelen controleren een aantal gegevens met u die u net hebt ingevuld. Zoals uw woonadres en rekeningnummer.

Meestal vragen deze cybercriminelen u een groot geldbedrag over te maken naar een andere rekening. Zodat uw geld veilig is. Doe dit nooit!

Hoe houdt u phishing met de energietoeslag tegen?

Krijgt u een sms of e-mail? Vul dan niet zomaar uw gegevens in. Controleer of u echt te maken hebt met de overheid. Berichten over toeslagen kunt u altijd controleren op de officiële website van de overheid: rijksoverheid.nl. Op de website mijn.overheid.nl staan alle berichten die de overheid u stuurt.

U kunt ook contact opnemen met Halte Werk. Ga naar www.haltewerk.nl/energietoeslag voor meer informatie over het aanvragen van de energietoeslag bij Halte Werk.